Tiistai 16. tammikuuta 2018
 
RSS-syöte

Eteläsataman miljöö on yksi Suomen postikorteista maailmalle. Katajanokan hotellihanke ei ole Helsingin asia vaan Suomen asia.

Hotellin rakentamisen vastustamisessa kansallismaisema, kansallis-sana, ei ole argumentti, sillä kansa luo jatkuvasti uudelleen kansallista identiteettiään. Rakentamisen kannattamisessa hyvä arkkitehtitoimisto ei ole argumentti, sillä se että on hyvä, ei estä tekemästä myös huonoa.

Havainnekuva Katajanokan hotellista 1

Havainnekuva Katajanokan hotellista 2Havainnekuvia Katajanokan hotellista. Klikkaamalla kuvaa näet kuvan suuremmassa koossa. Kuvat: ©Herzog & de Meuron.

Ehdotetun rakennuksen ulkonäkö on pelkkä makuasia. Se sopiiko rakennus ympäristöönsä, ei ole pelkkä makuasia. Arkkitehtuurin tehtävä on luoda harmoniaa ympäristöön.

Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen Kimmo Helistö (vihr) on ymmärtänyt väärin käsitteen harmonia, kun hän väitti (HS, Mielipide, 9.12.2008), että rakennusta vastustavien mielestä rakennuksen tulisi olla suorakulmio, tasamuotoinen, yllätyksetön, samasta muotista, keskiluokkainen, mitätön, paikalle saisi rakentaa vain rantaviivan mukaisesti ja että hyvä kaupunkisuunnittelu ei sallisi poikkeuksia.

Harmonia ei tarkoita sitä, että Helsingin keskustan uusien rakennusten tulisi olla samankaltaisia kuin esimerkiksi empirerakennukset ovat, mutta niiden on oltava sopusoinnussa ympäristön rakennusten kanssa – eikä vain tällä hetkellä vaan vielä vuosikymmenienkin kuluttua.

Kun poliitikkojen henkilökohtainen maku – tai politikointi, sanelee arkkitehtuuria, voi käydä rumasti. Esimerkkejä on jo liikaa. Eläintarhanlahden miljöö on pilattu Ympyrätalolla, Eteläsataman miljöö on pilattu Norrménin talon purkamisella, tilalle rakennetulla Stora Enson rakennuksella sekä hotelli Palacen rakennuksella, vain joitakin mainitakseni.

Tällä hetkellä on trendi rakentaa laajoja lasipintoja ja jopa kokonaan lasitettuja julkisivuja. Arkkitehdit tarvitsevat leikkikenttänsä, ja ehdotettu rakennus on tervetullut Suomeen, mutta Eteläsataman miljöö on väärä paikka rakennukselle.

Joku toinen kuin nyt valittu arkkitehtitoimisto kykenee aivan varmasti parempaan ja pysyvämpään miljöön huomioon ottamiseen.

Katso Albumit auki -sivustolta valokuva sekä kommentteja Norrménin talosta, joka purettiin vuonna 1960 Alvar Aallon suunnitteleman Enso-Gutzeitin (nyk. Stora Enso) pääkonttorin tieltä.

Kirjoita kommentti